Adaptaciones fílmicas de obras literariasPeter Pan de Disney, arquetipo que desdibuja al personaje original

  1. Fanjul Fernández, María Luisa 1
  2. Rodríguez Terceño, José 1
  3. Barceló Hernando, Alejandro 1
  1. 1 ESERP Business School
Revista:
Revista de ciencias sociales

ISSN: 1315-9518

Año de publicación: 2021

Volumen: 27

Número: 3

Páginas: 38-54

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de ciencias sociales

Resumen

Film adaptations of literary works offer an interpretation of the original work deeply conditioned by the medium and the author’s interpretation of the adaptation. Thus, Peter Pan is revealed as a controversial character whose evolution over time has led to multiple interpretations. Specifically, the adaptation made by the Disney factory in 1953 of the original work and which transcends the collective imagination is one of the most representative examples. In this way, it could be affirmed that while Peter Pan achieves success through cinema, in the middle of the 20th century, his figure loses the essence that characterizes a story deeply marked by the personality of its author: J.M. Barrie; and whose central axis revolves around the figure of his mother. This paper presents the results of an empirical research with a qualitative approach whose main objective is to analyze the identity and evolution of Peter Pan through the five works written by Barrie that explicitly mention him. It is concluded that the iconic Peter Pan really has an unpopularized background that has been modified and that distances the character from his original literary conception as a result of his film adaptation.

Referencias bibliográficas

  • Andrew, J. D. (1984). Concepts in film theory. Oxford University Press.
  • Angulo, M. (2009). ¿Crecer? Nunca jamás. Peter Pan y Wendy: Dos patrones de conducta adolescente. La Torre del Virrey: Revista de Estudios Culturales, (6), 105-113.
  • Barrie, J. M. (2011). Peter Pan. Cátedra.
  • Birkin, A. (2005). JM Barrie and the Lost Boys: The real story behind Peter. Yale University Press.
  • Brisset, D. E. (2004). Las adaptaciones cinematográficas: Propuesta clasificatoria. https://eprints.ucm.es/id/eprint/50452/7/Adaptaciones%20-%20Propuesta%20clasificatoria%20-D.%20E.%20Brisset-.pdf
  • Caldevilla, D. (2005). El sello Spielberg. Visión Net.
  • Caldevilla, D. (2019). Narrativa cinematográfica: Funciones y recursos de Steven Spielberg como director. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24(1), 1-13. https://doi.org/10.35742/rcci.2019.24(1).1-13
  • Cataluccio, F. M. (2000). El drama de la inmadurez. Educación y Biblioteca, 12(109), 21-26. https://gredos.usal.es/handle/10366/118597?locale-attribute=de
  • Cuenca, J. (2014). El desengaño de Wendy: Análisis comparado de tres versiones fílmicas de Peter Pan. Sesión no numerada: Revista de Letras y Ficción Audiovisual, (4), 170-193.
  • Delgado, J. M., y Gutiérrez, J. (Coords.) (1998). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Editorial Síntesis.
  • Fernández, M. (1993). “Peter and Wendy”, de J. M. Barrie: Tres traducciones de un clásico. Livius, (3), 77-88.
  • García, A., y Marcos, M. (2020). Las mujeres del cine japonés-través de la mirada de Ozu y Yoshida. Historia y Comunicación Social, 25(1), 171-180. https://doi.org/10.5209/hics.69235
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
  • Herreros, S. (2009). Todos crecen menos Peter: La creación del mito de Peter Pan por J. M. Barrie. Ediciones Lengua de Trapo.
  • Herreros, S. (2012). El disparate de ser niño para siempre: Peter Pan como metáfora de la vida humana. En A. Muñoz y E. T. Di Biase (Eds.), Barrie, Hook, and Peter Pan: Studies in Contemporary Myth (pp. 186-208). Cambrige Scholars Publishing.
  • Jack, R. D. S. (1991). The Road to the Never Land. A reassessment of J. M. Barrie´s dramatic art. Aberdeen University Press.
  • Kirkpatrick, D. L. (1985). Twentieth-Century Children's Writers. St. James Press.
  • Lara, M., y Lara, A. (2019). La autoría en el cine clásico de Hollywood. Revista de Comunicación de la SEECI, (49), 39-57. https://doi.org/10.15198/seeci.2019.49.39-57
  • Lluch, G. (2007). Invención de una tradición literaria: De la narrativa oral a la literatura para niños. Universidad de Castilla La Mancha.
  • López, M., y De Miguel, M. (2013). La fémina Disney: Análisis y evolución del personaje femenino en cuatro películas de la factoría Disney. Sociedad y Economía, (24), 121-142.
  • Marradi, A., Archenti, N., y Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Editorial Emec.
  • Martínez-Rodrigo, E. y Martínez-Cabeza, J. (2020). La figura materna en el cine de Pixar: El caso de la saga Los Increibles. Historia y Comunicación Social, 25(1), 35-44. https://doi.org/10.5209/hics.64587
  • Merivale, P. (1969). Pan the goat-god: His myth in modern times. Harvard University Press.
  • Mínguez, N. (1998). La novela y el cine. Análisis comparado de dos discursos narrativos. De la Mirada.
  • Monje, C. A. (2011). Metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa: Guía didáctica. Universidad Surcolombiana.
  • Muñoz, A. (2008). Peter y Pan. Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 28(2), 145-166. https://revistas.ucm.es/index.php/CFCL/article/view/CFCL0808220145A
  • Muñoz, A. (2010). Las curiosas aventuras de Peter Pan en el mundo del celuloide (I). Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, (8), 85-110.
  • Muñoz, A. (2011). La doble dimensión trágica de Barrie y Peter Pan. Belphégor. Littérature populaire et culture médiatique, 10(3). https://cutt.ly/Gkwykja
  • Muñoz, A. (2012). Reescribiendo Peter Pan: la indefinición de un mito con múltiples originales. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, (10), 290-325.
  • Nieto, J., Biltereyst, D., y Rangel, L. (2020). Exhibición y programación cinematográfica en la ciudad y puerto de Veracruz, México 1952. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(4), 64-96. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i4.34650
  • Pérez, S. (2014). Un dios que se transforma en héroe. Una aproximación genética a los textos de Peter Pan. TRANS – Revue de littèrature générale el comparée, (17). https://doi.org/10.4000/trans.980
  • Ruíz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
  • Sánchez, J. L. (2000). De la literatura al cine: Teoría y análisis de la adaptación. Paidós Ibérica.
  • Stam, R. (2004). The theory and Practice of Adaptation. “Las aporías de la Fidelidad” Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Stam, R. (2009). Teoría y práctica de la adaptación. Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Tovar, A., Marta, C., y Ruiz, F. J. (2020). De Marge a Lisa: El nuevo paradigma de la mujer en Los Simpson. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(2), 28-42. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32420
  • Wren, C. (2003). Fear of flying: The perennial Peter Pan is buoyant children´s fare, right? think again. American Theatre, 20(2), 44-48.